joi, 7 august 2008

Terezin


Prima zi a calatoriei mele in Cehia a fost la Terezin. Am vazut multe documentare pe diferite canale de televiziune care prezentau imagini din fostele lagare naziste. Ideea de a vizita un lagar m-a cuprins de mult timp, insa am incercat mereu un sentiment de teama. Mi se parea cumplit sa persecuti pe cineva pentru ca este de alta etnie decat tine sau pentru ca nu-ti impartaseste ideile. Cand am vazut in oferta turistica excursia la Terezin, m-am inscris imediat pentru o lectie de istorie.

Fortareata de la Terezin a fost construita la sfarsitul secolului al XVIII-lea. Numele ei aminteste de imparateasa Maria-Tereza. La inceput, fortareata a fost utilizata ca inchisoare pentru prizonierii din razboaiele purtate de Imperiul Austro-Ungar in Europa Centrala. Printre prizonierii de la Terezin am gasin doua nume despre care stiam cate ceva: Alexandru Ipsilanti si ucigasul lui Franz-Ferdinand, care a declansat Primul Razboi Mondial. Dupa ocuparea Boemiei si a Moraviei de catre nazisti, Terezinul a devenit una dintre inchisorile Gestapoului. Deviza nazista "Munca te face liber" este prezenta si aici, unde primii prizonieri au venit in 14 iunie 1940. De-a lungul razboiului au trecut pe la Terezin 32.000 de prizonieri, din care 5.000 au fost femei. Prizonierii erau de diferite nationalitati: rusi, polonezi, germani, iugoslavi, iar spre sfarsitul razboiului au fost inchisi francezi si britanici. Conditiile de detentie au fost dure, iar la sfarsitul razboilui a izbucnit in lagar o epidemie de tifos, care a facut ca eliberarea detinutilor sa se faca pana in august 1945.

Vizita a fost impresionanta. Ghizi competenti explica atent si cu rabdare fiecare parte a istoriei. Daca aveti ocazia, merita sa mergeti. Am trait pe viu o lectie de istorie care indeamna la toleranta.

0 comentarii:

 

Excursiile mele Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez